Centrum obejmuje edukacją specjalną dzieci i młodzież od 3 do 25 roku życia, wymagającą specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a w szczególności dzieci i młodzież niepełnosprawną
intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Dzieci nie mające możliwości samodzielnego dojazdu (często niechodzące, głębiej niepełnosprawne) są dowożone samochodem służbowym ŚDS (przy czym, zgodnie ze Statutem, Centrum partycypuje w kosztach dowożenia dzieci w wysokości części opłaty za paliwo).
Edukacja w placówce jest nieodpłatna i przeznaczona dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy. Prowadzona jest w budynku Środowiskowego Domu Samopomocy.
Centrum jest placówką niepubliczną o uprawnieniach placówki publicznej, wpisaną do ewidencji szkół, placówek niepublicznych Powiatu Olecko-Gołdapskiego przez Starostę Olecko-Gołdapskiego w dniu 29 maja 2001r. pod numerem 31.
Rekrutacja
Wszyscy uczniowie są uczestnikami Środowiskowego Domu Samopomocy w Olecku, posiadają orzeczenia kwalifikacyjne Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Olecku i są przyjmowani na pisemną prośbę rodziców.
Szkoła Podstawowa Specjalna
Przeznaczona jest dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w
stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, zarówno sprawnych ruchowo, jak i poruszających się na wózkach.
W określonych przypadkach szkoła oferuje nauczanie indywidualne w domu ucznia, kładąc przy tym duży nacisk na częste włączanie dziecka w zajęcia edukacyjne na terenie placówki. W szkole są 4 zespoły klasowe (dwa obejmują pierwszy etap edukacyjny,
a dwa pozostałe - drugi etap edukacyjny) oraz dwa oddziały przedszkolne. Zespoły liczą od 6 do 8 uczniów. Pracujemy
w systemie grupowo - blokowym bez dzwonków i typowych lekcji. Przerwy ustala nauczyciel
w zależności od potrzeb i możliwości dziecka. Treści programowe są w pełni dostosowane do możliwości uczniów. Klasy są bardzo dobrze wyposażone w pomoce dydaktyczne i środki audiowizualne. Priorytet stanowi dobro naszych dzieci. Rozwijamy tkwiące w nich możliwości, tak by mogły jak najpełniej korzystać ze świata, w którym żyją, jak
i bronić się przed tym, co może być dla nich zagrożeniem.
Gimnazjum Specjalne
przeznaczone jest dla absolwentów szkoły podstawowej. Nauka trwa 3 lata. Ze względu na rozpiętość wiekową uczniów, różnorodność zaburzonych funkcji i zróżnicowanie potrzeb,
stosowana jest daleko posunięta indywidualizacja w pracy z każdym dzieckiem. Nauczyciel wykorzystuje szeroką gamę metod, form i środków dydaktycznych. Głównym celem pracy
w zespole gimnazjalnym jest wszechstronny rozwój każdego dziecka, tak by osiągało optymalny poziom rozwoju psychoruchowego na miarę swoich możliwości i ograniczeń. Ważne jest także, aby każde dziecko mogło godnie i adekwatnie do stanu psychofizycznego
i somatycznego funkcjonowania uczestniczyć samodzielnie i aktywnie w życiu społecznym jako osoba dorosła.
Specjalna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Przeznaczona jest dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Uczniowie przygotowują się w niej do pracy w zawodach: kucharz małej gastronomii i pracownik gospodarstwa domowego. Nauka trwa 3 lata. W klasach przysposobienia zawodowego odbywają się również zajęcia edukacyjne, na których uczniowie utrwalają i poszerzają wcześniej zdobyte umiejętności.
Zespół Rewalidacyjno - Wychowawczy
Przeznaczony jest dla osób z
głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, takimi, jak: wady wzroku, słuchu, mózgowe porażenie dziecięce. Każdemu uczniowi przeprowadzamy wszechstronną ocenę możliwości psychomotorycznych i na tej podstawie opracowujemy każdemu indywidualny program stymulacji, który podlega stałym ewaluacjom wraz z rozwojem dziecka. Praca w zespołach polega ma realizowaniu tych indywidualnych programów i elastycznego dostosowania sposobu pracy do aktualnego stanu ucznia. Program obejmuje wspieranie rozwoju i umiejętności motorycznych, poznawczych, emocjonalno-społecznych, komunikacji oraz samoobsługi. Umiejętności te ćwiczymy podczas codziennych rutynowych czynności oraz zajęć, stosując odpowiednio dobrane sposoby i metody uczenia, np.: stymulację polisensoryczną – Poranny Krąg, zajęcia metodą V. Sherbone, M. i Ch. Knilla, terapię Sensoryczną w Sali Doświadczania Świata. W ten sposób usprawniamy, rozwijamy i doskonalimy funkcje psychomotoryczne dzieci, ofiarujemy im radość i poczucie bycia kimś ważnym.
Baza dydaktyczna
- pracownia gastronomiczna
- Sala Doświadczania Świata
- świetlica
sala integracji sensorycznej
- sala rehabilitacyjna i fizykoterapii
- siłownia
- pracownia ceramiczna
- sale szkole oraz przedszkolne
- gabinet logopedyczny
Rekrutacja - wymagane dokumenty:
-
aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności z poradni psychologiczno - pedagogicznej
-
świadectwo ukończenia gimnazjum lub szkoły podstawowej specjalnej
-
zaświadczenie lekarskie (od lekarza rodzinnego) o braku przeciwwskazań do nauki w zawodzie kucharz małej gastronomii
-
zdjęcie do legitymacji
Pomoc rodzinom dzieci z autyzmem
Od 2007r. w ramach pomocy dzieci i młodzieży z autyzmem oraz ich rodzinom w Centrum Edukacji Specjalnej przy ŚDS w Olecku działa Grupa Samopomocowa Rodziców Dzieci
z Autyzmem. Spotkania odbywają się raz w miesiącu. Celem takiej grupy jest nie tyle pełne usamodzielnienie jednostki, co pomoc w nabraniu przekonania, że nie jest się samemu ze swoimi problemami, że jest więcej osób zmagających się z podobnymi trudnościami. Przekonanie to wpływa korzystnie na odzyskiwanie wiary we własne siły oraz zwiększa skuteczność podejmowanych decyzji. Udział w spotkaniach pomaga w zmaganiu się
z codziennością, w lepszym zrozumieniu własnych dzieci, przynosi ulgę dzięki możliwości wyrzucenia z siebie różnych emocji, myśli, niepokojów, trosk i kłopotów w atmosferze autentycznego zrozumienia ze strony członków grupy.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY